Cozile lungi de mașini ar putea fi de domeniul trecutului folosind semafoarele cu Inteligență Artificială dezvoltate de cercetătorii de la Universitatea Aston.
Semafoarele cu Inteligență Artificială, primele de acest fel, citesc în direct înregistrările unei camere și își schimbă culorile în consecință, menținând traficul fluid și reducând aglomerația.
Sistemul folosește învățarea prin consolidare profundă, în care un program înțelege când ceva nu merge bine și încearcă un alt curs de acțiune sau continuă să se îmbunătățească atunci când progresează, explică Tech Xplore.
În timpul testelor, sistemul a depășit semnificativ toate celelalte metode, care se bazează de obicei pe tranziții de fază proiectate manual.
În 2019 s-a estimat că aglomerația din zonele urbane ale Regatului Unit îi face pe locuitori să piardă, în medie, în jur de 115 ore și combustibil în valoare de 894 de lire sterline în fiecare an. O cauză majoră a congestiei este sincronizarea inadecvată a semafoarelor.
Cercetătorii au construit un simulator de trafic foto-realist de ultimă generație, Traffic 3D, pentru a-și antrena programul, învățându-l să gestioneze diferite scenarii de trafic și vreme. Atunci când sistemul a fost testat pe o intersecție reală, s-a adaptat la aceasta, în ciuda faptului că a fost antrenat în întregime pe simulări. Prin urmare, ar putea fi eficient în multe situații din lumea reală.
Dr. Maria Chli, de la Universitatea Aston, a explicat că „au configurat acest lucru ca un joc de control al traficului. Programul primește o ‘recompensă’ atunci când o mașină trece printr-o intersecție. De fiecare dată când o mașină trebuie să aștepte sau există un blocaj, există o recompensă negativă. De fapt, nu există nicio contribuție din partea noastră; pur și simplu controlăm sistemul de recompense”.
În prezent, principala formă de automatizare a semaforului folosită la joncțiuni depinde de buclele de inducție magnetică; un fir stă pe drum și înregistrează mașinile care trec peste el. Programul numără asta și apoi reacționează la date. Deoarece AI-ul creat de echipa de la Universitatea Aston „vede” volum mare de trafic înainte ca mașinile să treacă prin semafor și ia decizia atunci, este mai receptiv și poate reacționa mai rapid.
Dr. George Vogiatzis, tot de la Universitatea Aston, spune că „motivul pentru care ne-am bazat acest program pe comportamente învățate este pentru ca acesta să poată înțelege situații pe care nu le-a mai experimentat în mod explicit înainte”.
„Am testat acest lucru cu un obstacol fizic care cauzează aglomerație, mai degrabă decât cronometrarea culorilor semaforului, iar sistemul a funcționat bine. Atât timp cât există o legătură cauzală, computerul își va da seama în cele din urmă care este acea legătură. Este un sistem extrem de puternic”, spune dr. Vogiatzis.
Programul poate fi configurat pentru a vizualiza orice nod de trafic, real sau simulat, și va începe să învețe în mod autonom. Sistemul de recompense poate fi manipulat, de exemplu, pentru a încuraja programul să lase vehiculele de urgență să treacă rapid. Dar programul învață întotdeauna singur, mai degrabă decât să fie programat cu instrucțiuni specifice.
Cercetătorii speră să înceapă să-și testeze sistemul pe drumuri reale în acest an.
Vă recomandăm să citiți și:
Electrocardiograma cu inteligență artificială ar putea identifica pacienții cu risc crescut de AVC